söndag 4 januari 2009

Thailaxsida med krispig primörsallad

Lisa bad om receptet på Thailaxen så jag lägger ut det här så fler kan ta del av detta urgoda recept. Jag föredrar egentligen lax naturell i ugnen med bara lite olivolja och citronpeppar på, men detta är verkligen fantastiskt gott! Receptet är från Leila Lindholm.
Den krispiga primörsalladen är en lite annorlunda sallad och första gången jag gjorde den var jag ganska skeptisk, men den passar denna rätten förträffligt. Till detta brukar jag servera potatis och en kall örtsallad.

Thailaxsida med krispig primörsallad

Ingredienser till 6 personer

1.2 kg hel laxsida
1 tumstor bit färsk ingefära
4 vitlöksklyftor
3 stjälkar citrongräs (jag tycker citrongräs är så hårt i munnen så jag använder rivet citronskal istället)
0.5 röd chili (mild)
0.5 dl flytande honung
2 msk japansk soja

Krispig primörsallad:
1 ask sockerärtor
1 Granny Smith-äpple
2 knippen rädisor
2 avokado
2 askar (300 g) munggroddar
0.5 röd chili (mild)
3 msk japansk soja
1 msk sesamolja
1 msk flytande honung
lime och färsk koriander till servering (har jag uteslutit)

Gör så här
1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Lägg laxen på en plåt med skinnsidan ner. (jag brukar lägga den i folie)
3. Riv ingefäran och vitlöken på rivjärn, finhacka citrongräset och chili.
4. Lägg detta på fisken och ringla över honung och soja, gnid in laxen med kryddorna.
5. Stek i 10 minuter, lägg upp på ett serveringsfat. (jag behöver ha den inne längre)

Krispig primörsallad:
1.Strimla sockerärtorna och äpplet, skiva rädisorna tunt och skiva avokadon.
2. Blanda grönsakerna med groddar och finhackad chili.
3. Smaksätt med soja, sesamolja och honung.
4. Toppa med grovt hackad koriander och servera med lime.

2 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Så gott det här låter!! Tar genast receptet ;).

Citrongräs brukar jag skära i bitar o banka ut. Sedan får de koka med i maten men plockas bort innan serveringen. Det går inte att äta dem! Men smaken fr dem är underbar ;).

Kram

Lisa sa...

fantastico! tack