lördag 17 januari 2009

Revben

Revben med mango chutneyblandningen

Kommer ni ihåg att jag förlorade bowlingen och därför blev skyldig ena dotterns pojkvän revben till middag?
Idag har jag gjort två olika sorter. Min favorit blev den med honung och soja medan dotterns pojkvän älskar den andra med mango chutney.

Så här gör jag.
Köper två "längder" kamben.
Peppar och saltar dem på båda sidor. Lägg på bakplåtspapper i långpanna med bensidan uppåt. Låt stå i 200 graders varm ugn i 30 minuter.
Under tiden rör jag ihop det jag ska pensla dem med.

Jag tog ;
1 dl mango chutney
1 riven vitlöksklyfta
5 doppar tabasco
till den ena längden.

Till den andra tog jag och blandade;
2 msk flytande margarin
2 msk flytande honung
1 msk kinesisk soja

Tar ut plåten och penslar ena längden med den ena blandningen och den andra med den andra blandningen.
Vänder köttsidan upp och låter stå i ugnen i 30 minuter till.

Revben med honung och soja

Tog ut dem, skar upp dem och serverade med potatisskivor gjorda i ugn, tsatsiki och bröd.

Inga kommentarer: