tisdag 6 januari 2009

Halloumiost

Fick en fråga vad halloumi är. Halloumi är en cypriotisk ost som är såååå god och så användbar. Bäst gillar vi den grillad på grillen om somrarna, men det går även bra att steka den. Gott till maten, gott i en baugette, i en sallad eller vad du vill. Den smälter alltså inte när du tillagar den.
Foto: Fredrik Sandin Carlsson

En klarvit ost som traditionellt tillverkas i Cypern och har en lite gummiaktig konsistens och en behagligt salt smak. Man kan servera den på många olika sätt, naturell i sallader, som tillbehör eller snacks t.ex. med lite olivolja eller vinägrett ringlad ovanpå, men framförallt kommer smaken till sin rätt när den tillagas på olika sätt. Till skillnad från många andra ostar behåller den sin fasta konsistens väl även när den tillagas, och är därför populär att grilla eller steka i skivor tills den får en gyllenbrun yta. Den mjuknar inuti och får en krispig yta, men smälter inte. I sitt hemland Cypern är den populär till alla dygnets måltider, inklusive frukost, serverad t.ex. tillsammans med en skiva vattenmelon. Osten tillverkas av får-, get- eller komjölk, eller blandningar av dessa. Ostmassan doppas i varm vassle som knådas ihop med lite mynta, rullas ut till deg som skärs i bitar och därefter läggs i saltlag.

(hämtat från recepthjälpen)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej min vän !

Å vad snäll du är som berättar vad halloumi är för något. Lite skämmigt är det eftersom jag har varit på Cypern... och inte ens vet vad detta är.

Nå ja... får väl skylla på att vi var där för 20 år sedan och då var väl antagligen inte intresset så stort på just matlagning kanske.

Tack snälla för din jätte bra förklaring. Nu vet jag vad det är och det ska naturligtvis testas.

Gjorde ett försök att väcka familjen tidigt idag. Men jag har fortfarande en 12 åring som ligger i sängen...

Jag ändrade precis min layout... undrar om den ser bra ut även från andra datorer. Du får kika in om du har tid och lust och berätta.

Kram Kram