söndag 4 januari 2009

Slapp

Ännu en lugn, läs slapp, dag har förflutit. Vaknade till ett knäpptyst hus i morse. Maken hade smugit sig ut för att jaga och hemmavarande barn och ungdomar låg och sov. När jag nattade min 12 åriga dotter i gårkväll gjorde hon klart för mig att "INGEN får väcka mig i morgon, inte för frukost och inte för att vi ska göra något. Ni får vänta att åka någonstans tills jag vaknat för jag behöver faktiskt sova UUUUUT" Vi löd order och hon sov till kl 11. Kan inte påstå att hon verkat så mycket piggare idag. Nä, jag tror våra kroppar saknar rutiner och rätsida på livet igen. Slappa ledigheter med långa sovmornar och mat på alla konstiga tider under dygnet har sin charm, men kroppen mår nog allra bäst av det vanliga om man tänker efter.
Dagen idag har bestått i rengöring av kylskåp, urkall promenad, lite handling och sen bara slapp. I natt har sonen en vän sovandes här och i morgon natt har dottern två vänner övernattandes. I kväll åker nästa äldsta dotterns pojkvän hem till sig och sina efter några dagar här. Trots att han bara bor några km bort stannar han många dagar åt gången. På tal om honom kan jag berätta att det ligger på mig att fixa revben någon dag. ;o) Ni som läser här vet vad jag menar.

Så, två härligt slappa dagar kvar av denna långledighet och i och med det slut på hotellverksamhet och brist på rutiner.

Skön söndag!

3 kommentarer:

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad fin ny blogg du har ändrat till. God fortsättning på nya året!

Ja visst blir man slapp på ledigheten, fast skönt att bara få vara ett tag utan krav eller måsten.

Kram från Eva

Anonym sa...

Hej igen min vän !

God fortsättning på det nya året får jag börja med att säga.

Läser här hos dig att ni också har rätt härliga slappar-dagar där hemma. Men det måste man ha emellanåt och lika så brister i rutiner och allt annat som annars finns i dom "vanliga" vardagarna.

Frågan är bara hur det här med sovrutinerna ska gå när skola och arbete kommer igång igen. Ungdomarna är ju rätt bra på att vrida om dygnet totalt, som du vet.

Ha en fortsatt trevlig kväll !

Kram Kram

maloppa sa...

Tänk så lika barn är, nyss sa min 11 åring: "Varför måste vi gå och lägga oss kl 23 när det är lov?".
Mitt svar. "För att jag ska göra det och jag vill veta att ni kommer i säng ordentligt". Båda köpte det utan tjafs. De har nog inte kommit isäng före halv tolv en enda kväll men så har jag väckt dom runt tio med frukost varje dag, vill ju inte att de ska vända helt på dygnet...
Laxen lät jättegod, själv gjorde jag sushi i fredags - mycket gott och uppskattat av alla!
Va kul att du skriver om den filmen, den hyrde N hem häromdagen så vi får väl se den någon dag.
Ha d gott så hörs o syns vi!