fredag 17 juli 2009

Utflykt

Idag har maken och jag varit på utflykt alldeles själva. Ja, ena hunden var med oss, men det var nog första gången vi inte fick med oss ett enda barn.
Vi körde till Sundsby säteri där Margareta Huitfeldt levde på 1600 talet och som gjorde en jättedonation till Göteborgs gymnasium och därmed fått både skola och plats uppkallad efter sig. Stället är idag öppet för allmänheten och jättemysigt. Där finns en kaffestuga och butik. Nu stannade vi inte till på själva säteriet idag utan valde att promenera en av vandringslederna i det naturreservat som säteriet ligger i. Nu i efterhand kan jag tycka att ordet promenera inte kanske är det rätta utan kanske borde man använda bestiga/klättra/krypa för att komma närmre verkligheten.
Vi gick den längsta leden som tog oss genom skog, över berg med utsiktsplatser och genom grottor.
Vi var lagomt möra när vi kom tillbaka till bilen.
Sen styrde vi färden mot Skärhamn där man som bäst höll på att förbereda för helgens Träbåtsfestival.
Jag gillar namnet!
Skärhamn har en GLAD kyrka :o))
Körde vidare och över till Klädesholmen som är en liten ö med broförbindelse. Här kan du övernatta på Salt&sSills flytande hotell!
Där låg oxå världens mest snabbgående flytande bastu.

Efter Klädesholmen styrde vi hemåt.Tänk att jag bor så nära så många fina och mysiga ställen. Man borde ta sig tid till att utforska sin omgivning lite mer.

Dagens tur avslutades i en bygghandel där det inhandlades finbetong. I morgon ska jag gjuta rabarberblad!!












2 kommentarer:

Fotograferande Maria sa...

Hej! Åh fina bilder. Vi är hemma från er kommun nu. Så trevligt Kungälv är! Men camping gillade jag inget vidare. Kram MAria

Proforma sa...

Hej Ulrika och tack för titten och kommentar hos mig tidigare idag! Du är så välkommen tillbaka när som och det går jättebra att länka till mig, det blir jag glad för.
Här har det regnat hela dagen, typiskt sommarväder! Ha en fortsatt fin kväll, nu ska jag titta runt hos dig.
Irene