måndag 13 juli 2009

Hemma

Nu är vi hemma igen sen två dag tillbaka.
Vi har haft en toppenvecka på alla sätt, men just nu njuter vi över att bo STORT! Det som faktiskt varit mest överraskande är att hela familjen faktiskt varit tillsammans hela veckan och då menar jag verkligen tillsammans. Inte en enda tonåring som gnällt över något, velat stanna "hemma" då vi åkt iväg, velat åka hem osv och detta trots att vi bara bott på 24 kvm. Tilläggas ska att vi då varit iväg varenda dag på olika sevärdigheter. Vi kom ner på lördagen och på tisdagen kom våra vänner som tältade.
Vädret har pendlat mellan riktigt bra och varmt till skurar och vi har klarat oss från att bli blöta. Tur var väl att det inte var sån hetta som veckan innan vi åkte för då hade vi nog inte orkat med att titta på så mycket som vi gjort.
Vi har varit i Ystad som var en otroligt charmig stad

besökt Ale stenar. Där var det otroligt blåsigt, men vilken utsikt!!!!

gick ner till det otroligt pittoreska fiskelägret Kåseberga. Vilket litet charmigt ställe!


Promenerat genom nationalparken Stenshuvud, upp 47 meter och sett en vidunderlig utsikt mot Bornholm, varit på Kiviks musteri och handlat både det ena och det andra och nere i hamnen handlade vi rökt sik på Burhes rökeri.

Körde genom Vitemölla där jag gärna hade ärvt ett litet hus ;o)
Vidare har vi varit på stranden vid Knäbäckshusen två gånger och vi blev lika facinerade båda gångerna. Att det FINNS sådana stränder här i Sverige. Hit hade vi antagligen aldrig åkt eller hittat till om vi inte fått tipset innan och detta är ett ställe man inte får missa om man är på Österlen. Här har troligen någon nyligen vigts.
Sankt Nikolais kapell

En trappa ner hittade man då stranden. En invånare vi pratade med berättade att när det blåser ostliga vindar försvinner stranden helt. Bilden gör inte stället rättvist utan det måste upplevas.

Baskemölla. Utsikt från hamnen, långt bort ser man Stenshuvud.
Glimmingehus fick ett besök

och Blå huset i Borrby visade upp en fantastisk trädgård.

Apotekarns trädgård visade en medelhavsträdgård som
vi besökte två gånger,
men där nobbade vi den medelhavs inspirerade lunchbuffén för Börje Olssons skafferis medelhavsbuffé som var hästlängder bättre.

I Ystad besökte vi även sjukhuset eftersom sonen fått halsfluss IGEN. Fick ny antibiotika och nu är han frisk igen......tror vi. På tisdags morgonen ringde dotterns läkare som avtalat och berättade att magnetröntgen inte visat något vilket var väldigt skönt att höra, men att sömn EEGt visade att saker hände vid uppvaknandet och han ville därför sätta in medicin med en gång. Visst, det är inte roligt att få höra att hon bevhöver medicinera, men man har hunnit tänka mycket under tiden dessa tester gjorts och nu var man nästan lättad över att det "bara" var det och inget värre. Hon håller på att trappa upp medicinen sakta och läkaren ska ringa v 34 för att höra hur det går.
I går när vi körde hem åkte vi först vägen om Ingelstads kalkon och shoppade lökkorv och innan vi landade här hemma hann vi med ett besök på gekås i ullared. Hittade en snygg fransväska och lite andra "nyttiga" prylar ;o)) Kanal 5 håller på att spela in en dokusåpa om Gekås och höll på med inspelningar när vi var där. Ska sändas i höst tror jag. Går att göra Tv om allt :o))
När vi kom hem hittade jag ett mail om att jag antagits till den lärarutbildningen jag sökt. Så nu ska jag börja plugga!! På distans och jobba samtidigt.
Nu njuter vi av de sista semesterveckorna och att bara ta dagen som den kommer.

3 kommentarer:

maloppa sa...

Underbart att få "följa med" till Österlen, suger åt mig av alla tips som kan vara bra att ha inför nästa års trädgårdsresa till Österlen.
Jag fick oxå antagningsbesked, står som 5:e reserv på mitt förstahandsval och är antagen till nummer två o tre. Distansutbildningar även det på deltid inom projektledning. Håller tummarna att jag kommer in på mitt 1:a hands val. Då kanske vi kan studiepeppa varandra till hösten!

Susihus sa...

mmm va härligt att få en ljuvlig Österlenkavalkad så här en tisdag som denna. Visst är det underbart, jag är oxå lite sugen på att dra ner dit. Vi får se vart semesterdagarna tar vägen. Kram på dig

Maud sa...

Det är som att minnas 2006, när jag och sambon tog våra 5 barn och drog till Ystad för att gifta oss! *suck*
Härliga bilder som ger mig härliga minnen. =)
Man tackar!
Mvh Maud