måndag 27 juli 2009

Furuskåp och kalas

Gårdagen VAR stressig även om det blir bra i slutänden. Tänk att man ALDRIG kan lära sig att ta en sak i taget. Jag blir så trött på mig själv när jag gör så här gång på gång.
Höll på med mat och dukning hela fm fram till 15 då gästerna kom. Däremellan hann jag även hämta sonen som kom hem från sin husvagnssemester med kompisen, handla det jag glömt och sälja vårt furuskåp. Man är väl kvinna *phu* Skönt att vara av med skåpet. Det kommer inte alls att passa här när vi ska byta kök så det var lika bra att göra sig av med det. En ringde, hon köpte det och jag fick vad jag begärde. Enkelt och smidigt.
Kalaset blev bra. Otippat kunde vi sitta ute och det gör det hela så mycket enklare. Bjöd på

Risonisallad som är underbart god och som jag gjort många gånger tidigare.

Gjorde dubbelmarinerad fläskfilé. Har jag gjort tidigare, men detta var ett nytt och lite annorlunda recept än det andra jag har. Hittade det HÄRVattenmelon och fetaostsallad var en hit och omtyckt. Ochså första gången jag gjorde.
Utöver detta serverade vi bröd, ost, cocktailtomater, vin, öl, läsk och vatten. Till kaffet hade vi smarriga kladdkakor med grädde.
Födelsedagsbarnet fick mest pengar och en kameraväska till den kameran hon fick av oss. Egentligen var det sagt att hennes utlandsresa tidigare i sommar var present från oss, men man måste ju ha ett paket på själva födelsedagen oxå så hon fick en kamera som hon önskade sig.
Jag som aldrig har eget kalas utan firas ihop med just denna dottern fick lite jag med. Bla presentkort på Lindex och Servera, det goda vinet Amarone och två snygga påslakanset i satin som matchar vårt sovrum. Kakfatet Babell och en kopp med assiett till min finservis Maria vit har jag fått tidigare.
Idag har maken jobbat igen och jag har påbörjat min sista semestervecka. Lite ångest har jag allt för jag trivs verkligen med att lunka runt här hemma. Sen vet jag ju att hösten innebär en massa nytt och mycket som kommer ta tid så det är med blandade känslor jag närmar mig den.
Idag har regnet öst ner hela dagen och det har passat oss ganska bra. Sonen har haft en kompis här och jag har fixat iordning efter kalaset, rensat lite här och där, tvättat, klippt recepet m.m En lugn och skön dag.
När maken kom hem blev yngsta dotterns rum klart. Hon är SÅÅÅ nöjd över det och det blev verkligen bra.
I morgon kör vi nog till IKEA för att hitta lite saker till henne samt gardintyg.
Hej så länge!

4 kommentarer:

Mindi sa...

Vad mycket gott. :)
Vi har också tapetserat om i L´s rum. :) Och i går var vi också till IKEA. Nu är det bara lilla tjejens rum som ska fixas också.... man kan ju inte ha tomtar på tapeten när man är 9 år!!!!!!!!!!!!!! ;)

Kramis
M I N D I

millandante sa...

Mums! Och vad mycket fint du fick!!
Det är allt lite kul att fylla år...
Hoppas ni får en trevlig tur till Ikea!
Kram

Maud sa...

Håller med Mindi. Vilket kalas!
Vi firar äldsta dottern här idag, 15 år!
Ha de gött.
Maud

Hanna sa...

Så mycket god mat.
Tack för titten.
Hanna