måndag 15 juni 2009

Halsfluss

Har lyckats med det omöjliga!!! Idag kl 12 fick jag en tid till vårdcentralen 13.45 till sonen som är sämre. Jag tror aldrig jag har lyckats knipa en tid samma dag jag ringt utan blir alltid hänvisad till den öppna mottagningen = 2 timmars väntetid eller jouren.
Stack ifrån jobbet lite tidigare och hämtade sonen och visade upp honom för läkaren. Det var som vi trodde, halsfluss. Läkaren var bra lustig. Antagligen ganska nyutexad för hon hälsoundersökte honom så nogrant att jag nästan till slut var rädd att hon hittat något hjärtfel eller så. Jag tror hon lyssnade på hans bröst i 3-4 minuter. Sen tittar hon honom i halsen och utbrister att hon förstår varför han har ont. Säger att hon vill ta en snabbsänka och en temp. Jag frågar om det inte vore bra att ta ett halsprov oxå eftersom jag vet att han lätt får halsfluss. Nja.......en viss % av befolkningen har halsfluss bakterierna i halsen jämt så det är inte säkert att han har det även om det skulle visa det på provet ! Que?! Men så säger hon att eftersom han är så påverkad så är det nog lika bra att ta ett prov. Vi går till labb och han har en temp på 39,8, hög sänka och sköterskan säger "Ja, att du har halsfluss råder ju inget tvivel om" Vi går tillbaka till läkaren som läser upp provsvaren för oss och poängterar att det trots det positiva halsprovet inte alls är säkert att det är halsfluss. Men hon tycker kanske att han ska testa penecillin ändå, men som sagt det kanske inte alls var halsfluss. Hade lust att tala om att jag faktiskt inte hade gått därifrån utan ett recept. Nu ångrar jag att jag inte frågade vad som ska krävas för att man ska säga att det är halsfluss man har. Nästan 40 graders feber, halsont, klart påverkad hals, positivt test borde väl vara ganska klara besked eller?
Nu knaprar han penecillin och vi hoppas att ingen annan får smittan för då ligger vi lagomt till midsommar.
Trots att jag låg vaken en hel del i natt och var urtrött i morse har dagen funkat väldigt bra. Nu i kväll har jag och yngsta dottern varit hemma hos en kompis där vi även träffade en annan kompis. Fikade, skvallrade och hade trevligt. Bokade in en vinkväll om någon vecka.
Maken är i full färd med att lägga kanalplasten nu. Blir bra även om den inte alls är så transperant som jag trodde den skulle vara.
En bild på mina tomatplantor som pappa hade med. Tre olika sorter som jag hoppas ska ge goda tomater senare i sommar.

3 kommentarer:

Milla sa...

Noggrann läkare eller inte - kan man undra. Hoppas han piggar på sig nu till helgen. Midsommar ja, vad trött man blir att allt ska kretsa runt den nu, men det är ju alltid lite magiskt med den dag ...
Lite bra med tak, alltid en fördel att kunna ha tak över huvvet.

Camillas blogg sa...

Usch, halsfluss är inget kul!
Hoppas att han kryar på sig snart, och att ni andra inte blir smittade!

Kramar Camilla

Mindi sa...

Hoppas att han mår bättre nu och att ni andra klarar er!!!

Kramis
M I N D I