lördag 13 juni 2009

Blomvandring

Inatt har jag sovit riktigt skapligt om än inte helt ostört. Otroligt skönt.
I fm åkte jag, maken och yngsta dottern till ett stort köpcentrum några mil hemifrån. Där köpte dottern för sitt presentkort på Gina Tricot, jag handlade en blus och två bh och så var det dags för påfyllning av Matrix balsam från Bellbox. Maken uppdaterade oss från systembolaget medan jag roade mig i roligare butiker. På hemvägen körde vi vägen om Media Market där vi bytte en kamerväska. Innan vi åkte hem stannade vi till hos mamma som bjöd på fika och lånade deras film "Vi hade i allafall tur med vädret 2".
När vi kom hem grejade jag lite på utsidan. Klippte en del växter, planterade om en blomma, flyttade en Vallmo och sådde lite mer sallad. Allt blommar så underbart nu. Vi har en eländig slänt neranför vårt hus och där har vi planterat allt möjligt. Rabatter vi lagt igen, gåvor från trädgårdsgalna vänner osv osv. Den blommar i omgångar nu och det mesta ogräset är borta. Verkligheten ser bättre ut än bilderna, men jag lägger in dem ändå.
Pion är min absoluta favoriblomma. Jag har ärvt dom av svärmor som tog bort dom för annat. Pionen är rätt svår att få att må bra när den flyttas, men nu efter några år så kommer det rikligt med blommor. Snart blommar dom för fullt!
Vi har trädäck runt större delen av huset. Det är högt i framkant och på baksidan går det mellan hus och berg. Det är där vi sätter tak nu. På gaveln innan man kommer till baksidan har vi lagt vanlig sten i en liten slänt och för några år sedan satte jag ett fåtal plantor med Murreva där och den verkar trivas förträffligt för i år väller det över av blommor där.
På baksidan har vi en del krukor stående. Både med blommor och med kryddor. Här satte jag ut en ros som stått inne. Ska se om den blir något att ha.
I berget på baksidan växer bla en rhododendron. Vi har två på framsidan oxå, men dom är överblommade nu. Denna har dock lite kvar.

Idag har vi haft uppehåll hela dagen så vi håller tummarna för fortsatt fint i morgon så kanske vi äntligen får målat taket en sista gång. Midsommar närmar sig.......

Nu ska jag snart ta ut en underbart god fetaostpaj ur ugnen som vi ska njuta av så snart familjen är samlad.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åhhh så många underbara blommor ni har i er trädgård. :-) Här är det balkong som gäller då vi nu bor i lägenhet. Och ja, vi bor ihop. :-) Vi bor närmare stan nu i en billigare lägenhet, ja billigare än den vi hade. Det är inte riktigt det optimala boendet då vi bor i ett industriområde med Materialmännen husfabrik vägg i vägg bankandes dagarna i ända. MEN vi trivs bra ändå och en dag kanske möjligheten till annat boende finns.
På min blogg finns bilder ifrån hur vi bor...på utsidan. :-) Och på bloggen uppdaterar jag ju även med lite bilder inifrån då och då. :-)

Ha en fin kväll!

Kram Helena som ska gå och kika på sommarkrysset medans maken och vänner till honom har grabb-kväll och kikar på speedway. :D