söndag 1 februari 2009

Het ingefärskyckling


I lördags gjorde jag en av våra favoriträtter. Både jag och maken är galna i denna, våra barn tycker den är okej ;o) Receptet fick jag från början av Jenny men jag vet att det även varit med i Allt om Mat nr4/98.
Het ingefärskyckling

Sätt ugnen på 225 grader.


6 kycklingfiléerna i mindre bitar
1 msk smör
1 msk olja
salt o nymald sv.peppar
250 g schalottenlök
2 1/2 msk färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
1 röd spansk peppar


Sås:

1 hönsbuljongtärning
1/2 dl vatten
3 dl visp/matlagn grädde
1 dl sweet chilisås
1/2 chilisås
1 lime rivet skal+2 1/2 msk saft
salt o peppar
1-1 1/2 dl färsk riven parmesan

Gör så här;


Bryn kycklingen i
hälften av smöret och hälften av oljan, salta och peppra och
lägg filéerna i en smord ugnssäker form.
Kärna ur den spanska pepparn. Finhacka pepparn, ingefäran
och vitlöken. Klyfta schalottenlökarna och bryn dem i resten
av smöret och oljan på medelstark värme i ca 3 min. Tillsätt
ingefära, vitlök och spansk peppar och stek ytterligare någon
minut. Fördela blandningen över kycklingen.
Sås:

Lös upp buljongtärningen i vattnet. Tillsätt grädde,
sweet chili, chilisås, limesaft och skal samt salt och peppar.

Häll såsen i formen och gratinera i mitten av ugnen ca 15
minuter. Strö över parmesanosten och gratinera ytterligare
5 minuter tills rätten fått fin färg.

Servera med basmati- eller jasminris och en sallad.


3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Äntligen är jag på banan igen! Receptet låter supergott o ska absolut testa den i veckan. Längtar efter att laga mat o äta mat ;). I helg har jag ätit första gången lagad mat på två veckor :).

Kram

Anonym sa...

Äntligen ett besök här hos dig igen... jag ligger lite efter med mina besök så jag får nu läsa ikapp mig lite även här hos dig.

Å så ljuvligt gott det ser ut, denna maträtt måste jag bara testa.

Kram Kram

Piffa och Puffa sa...

Den maten såg så himla god ut. Kanske blir det till att bjuda maken på middag til helgen med detta recept.
Kramar Anette