torsdag 22 juli 2010

Det frodas!

Varje morgon under min semester (om jag inte har bråttom iväg förstås) brukar jag ta en vända på utsidan för att kolla hur allt växer och frodas. Jag älskar dessa "rundvandringar" då dagen är så färsk.



Jag har turen att ha en pappa med fru som älskar att odla och varje sommar får jag tomatplantor av dem som är uppdrivna i växthus. Tyvärr har vi inget eget växthus även om ett står högt på önskelistan, men eftersom plantorna fått en så bra start så klarar de sig jättebra i skyddat läge på vår altan och vi brukar få massor med härligt färska tomater så småningom. I år tror jag att jag kan se fyra olika sorters tomater.

Chili har jag oxå fått och frukterna har blivit riktigt stora nu.

I våras köpte jag två olivträd för endast 139:- stycket. Har länge velat ha, men förstått att de inte är helt lätta att sköta. Nu när priset var så lågt slog vi till och så får det bära eller brista. Hittills bär det sig väldigt bra och träden har växt betydligt sen de kom hit. Inte på höjden, men bladverken. Nu blir nästa utmaning att klarar av att övervintra dem. Och kolla här.............

det har tom kommit oliver på! HÄFTIGT!!!

Något annat jag ser fram emot är att se luktärtorna börja blomma. Dessa plantor är sådda frön från början och då jag satte ner dem i jorden var de bara små tunna veka stjälkar.
Det finns så mycket i nauren att ta vara på. Första kantarellmackan åt vi häromkvällen och i går hade vi skogshallon som var gudomliga på hallonpajerna vi bjöd på efter det grillade. Blåbär har jag sett att det finns gott om och vinbären måste jag hinna plocka av. Tur man har semester!!!

4 kommentarer:

A House With A View sa...

Tack för kommentar hos mig - det värmer!! Vilken mysig blogg du har, uppskattar recepten mycket!! Ska nog ta och prova på ditt pajrecept, låter smaskens! Återkommer!

Kramizar aka

Susihus sa...

Ja visst är det härligt när det frodas så. Mums va gott, njut och ha det bäst på semestern. Kram

Milla sa...

Härligt när det växer! Jag köpte ju ett olivträd förra sommaren som dock inte klarade vintern så himla bra, alla blad trillade av i februari och det började växa nytt på någon gren. Jag tröttnade på våren, ställde ut det bakom ett tröäd och klippte bort alla torra grenar. Och tänk, nu börjar det komma helt nytt, en hel massa skott, så dött var det inte, men är ju inte alls så tjusigt som när jag köpte det... KRAM

Proforma - Irene sa...

Tack för kommentaren om spaljén, det går så bra att härma! :)

Vi övervintrade ett olivträd från förra året, vi hade det i källaren när det var som kallast. Det var tanigt och spretigt när vi ställde ut det i våras. Så planterade vi om och klippte ner det och efter någon månad hade vi fullt av nya blad. Fast det har inte blommat så några frukter får vi inte!