söndag 1 mars 2009

Mat för en vecka

Jag har gjort matsedel för andra veckan på raken och jisses vad det underlättar mycket!!
Anledningen till att jag satte mig med det var väl egentligen för att jag var så trött att småhandla allt som fattades till en rätt vi helt plötsligt fick för oss att göra. Alla vet vi ju vad som händer när man småhandlar, man köper något mer som man egentligen inte alls skulle haft + att det tar tid att hela tiden köra en sväng till affären. Nu skriver jag matsedel varje onsdag ungefär och handlar på torsdag eller fredag och då ser jag till att få med alla ingredienser. Denna veckan har sett ut/ser ut följande

  • Fredag : Orientalisk fläskfilé, ris och sallad
  • Lördag: Porterstek, potatisgratäng, gröna sparris och sås
  • Söndag: Köttbullar, mos, råstekt lök, lingon, riven morot och äpple och sås
  • Måndag: Laxfilé, potatis, sparris, ärtor och limesås
  • Tisdag: Köttfärssoppa, bröd
  • Onsdag: Taco
  • Torsdag : ? Ge mig gärna förslag

Såg att kocken Tom Sjöstedt lägger ut familjens matsedel på sin hemsida. Kolla här!

Gör du matsedel?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, kinamat och sjömansbiff är verkligen kontraster. Det beror helt och hållet vem det är som lagar maten. IDdg var det min bror och då blev det sjömansbiff.

Anonym sa...

Ja, kinamat och sjömansbiff är verkligen kontraster. Det beror helt och hållet vem det är som lagar maten. IDdg var det min bror och då blev det sjömansbiff.

Camillas blogg sa...

Mums vilken god matsedel! :) Jag försöker också att planera en vecka i taget- det underlättar enormt och blir billigare också. Fast det är ju inte alltid man orkar tyvärr..

Kram Camilla

Vicki sa...

Det är kanon med matsedel. Jag gör också det både för det spara tid och sedan är det aldrig någon som vet när man frågar. Ibland ger dem tips men ett tag svara dem pizza,hamburage och kebab.

Tycker ni om korv??
Jag har några maträtter på korv som jag gör som går snabbt mitt i veckan.

Jag kollar sin matsedel kyckling, gryta eller något med pasta.

Tycker det var trevligt att du la ut din matsedel du får man själv lite nya tips.

Vicki

Susihus sa...

Vi har oxå börjat med veckomatsmeny, så mycket enklare. Vi har en soppa, en fisk och en veg rätt per vecka och försöker hitta lite nya recept. Riktigt roligt. Ha en härlig söndagkväll. KRAM

Milla sa...

Jag håller mä, är så trött på att småhandla. Dvs jag handlar det som behövs, sen upptäcker jag att det i alla fall inte finns någon MAT när man ska göra middag... Jag har jättesvårt numera att planera, så skulle behöva ett krafttag runt det här med att ha en matsedel. Just nu har jag i alla fall planerat några kommande dagar ....

Håller med om allt om "Mello". Inte ens barnen vill titta, sonen ogillar Mello helt och jag blir så rastlös av allt... EN gång typ räcker.

Anonym sa...

Här är en till som gör matlistor varje vecka. Håller med om att det verkligen underlättar planerandet.

På torsdag föreslår jag att ni ska äta Vegetarisk lasange:
http://www.saltpeppar.se/recipies.php?id=217

Eller ugnspannkaka med råkost. Billigt och bra :)

Mindi sa...

Vad duktig du är. :)

Kramis
M I N D I