torsdag 12 mars 2009

Fisksoppa

Receptet på fisksoppan eftersfrågades så här kommer det.
Det är för ganska många personer, men det är ju bara att halvera eller minska ner ännu mer.
Jag fick bara ingredienslistan så jag skriver hur jag gjorde. Är du en van sopptillagare så kanske du vet bättre.
FISKSOPPA
15 personer
Fisk ca 2,2 kg av tre olika sorter (jag använde lax, långa och sej)
1 kg räkor
10 st tärnade potatisar (jag köpte färdigtärnad på burk)
3 st gul lök
5 st morötter
1 liter vatten
4 st kycklingbuljongtärningar
1 liter grädde
1½ fänkål
blekselleri
5 dl krossad tomat
dill och persilja
salt, curry och franska örter
Blanda vatten och buljontärningar.
Klyfta eller skiva fänkål, morot, selleri och häll i detta + potatisen i vattnet.
Koka till grönsakerna är mjuka.
Häll i krossad tomat och grädde och fisken och småputtra några minuter tills fisken är klar.
Häll i dill, persilja och kryddor.
Lägg i räkorna innan servering.
Servera med ailoi och bröd.

2 kommentarer:

Susihus sa...

Hoppar in och önskar dig en go helg! Hoppas nu att våren kommer. KRAM

Anonym sa...

Det tackar vi för. :) Lät jätte gott!

Kramis
M I N D I